Tips om däck

 

Här kan du läsa om däcksäkerhet, mönsterdjup, lufttryck, balansering av hjulen, vinterdäck och om vad märkningen på däcken betyder.

Däcksäkerhet

Att du har bra däck som passar för din bil, med tillräckligt mönsterdjup, har stor betydelse för din säkerhet på vägen. En del däck kan faktiskt vara direkt olämpliga, även om de har rätt dimensioner.

TIPS! Förvara däcken torrt, mörkt och svalt så håller de längre. Trava dem på hög, eller häng upp hjulen med fälgar. Tvätta bort smuts och vägsalt.

Mönsterdjup och väggrepp

Mönsterdjupet på däcken är avgörande för väggreppet. Lagen säger att mönsterdjupet ska vara minst 1,6 mm vid sommarväglag och minst 3 mm vid vinterväglag. Men vi rekommenderar minst 3 mm på sommardäcken och minst 5 mm på vinterdäcken. Risken för vattenplaning ökar dramatiskt när mönsterdjupet blir för litet. (se bifogad bild på däckets anläggningsyta mot vägen). Mät mönsterdjupet varje gång du byter från sommardäck till vinterdäck och vice versa. Eller låt oss göra det åt dig.

Lufttryck

Kontrollera lufttrycket i däcken med jämna mellanrum! Är trycket för lågt drar bilen mer bränsle och däcken slits snabbare. Det kostar alltså onödiga pengar och tär på miljön. För lite luft innebär också att bilen blir tungstyrd vilket kan vara farligt. Har du tung last eller extra många passagerare ska du också ha extra mycket luft i däcken. För att få veta hur högt lufttryck du ska ha i däcken, läs bilens instruktionsbok eller fråga oss.

Balansering

Att du har rätt balansering av hjulen är viktigt för bilens väghållning. Är hjulen obalanserade slits däcken snabbare och det går hårt åt hjulupphängning och styrleder. Tecken på att balansen inte är som den ska, är att det skakar i ratten när du kör, eller att nackstödet på passagerarplatsen vibrerar. Det kan bero på felinställning. Men det kan också vara en obalans som skapats av att det sitter grus, sten eller is i däckets mönster eller på fälgens insida – detta kan du kontrollera och åtgärda själv. Vill du ha hjälp är du välkommen till oss.

Sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern

Vi får många frågor om ”året runt däck” men det är inget vi ställa oss bakom. Ett vinterdäck som är av typen friktionsdäck går att använda på sommaren och är än så länge lagligt. Men ur säkerhetssynpunkt och den ekonomiska delen är det ett dåligt val. Friktionsdäcket är tillverkat för att användas på vintern med de låga temperaturer som kan bli, på sommaren blir ett sådant däck för mjukt och gummit slits väsentligt mycket fortare men det viktigaste är att däcket tappar väldigt mycket i bromsförmåga samt sidostabilitet som kan vara livsavgörande i en undanmanöver.

Vinterdäck – 1 december till 31 mars

I Sverige är det lag på att man ska ha vinterdäck mellan 1 december och 31 mars, då det råder vinterväglag. Dubbdäck är tillåtna generellt mellan 1 oktober och 15 april, men får även användas under annan tid om det är eller befaras bli vinterväglag. Tänk på att vissa områden inte alls tillåter dubbdäck.

Ska jag välja dubbat eller friktion?

Det finns inget enkelt svar då det beror på var i landet du bor och vilket underlag du kör på. Kör du en modern bil utrustad med antisladdsystem (VSC) eller om du bor på en plats med lite snö eller där vägarna är bra plogade och saltade, kan du med fördel välja friktionsdäck eftersom de är bättre på blöt och moddig väg. Dessutom är friktionsdäcket betydligt bättre ur miljösynpunkt då det inte river upp lika många skadliga partiklar som ett dubbdäck. Bullernivån är också betydligt lägre jämfört med ett dubbdäck vilket bidrar positivt till trafikmiljön, inte minst i tätort.

I vissa situationer bör du välja dubbdäck. Kör du en äldre bil utan ett modernt antisladdsystem kan dubbade vinterdäck vara viktigt för säkerheten, likaså om du ofta kör på mycket isiga vägar eller vägar med hårt packad snö. Vid val av friktionsdäck, tänk på att det finns två helt olika typer på marknaden. Dels den nordiska typen ”Nordisk friktion” som är optimerad för bra vinteregenskaper, dels friktionsdäck av centraleuropeisk typ som är bra på våt och torr asfalt men har betydligt sämre grepp på is. Är du osäker kring valet av friktions- eller dubbdäck – fråga gärna oss.